Onderzoek: wat mensen irritant vinden aan zakelijke blogs

Heb je al eens van ‘contentshock’ gehoord?

De term werd in 2014 opgegooid door Mark Schaefer, een Amerikaanse spreker en adviseur op marketinggebied. Het is een zwaar woord, maar wat hij bedoelt is begrijpelijk.

Het aantal bedrijven dat contentmarketing inzet is explosief gestegen en blijft dat doen. De hoeveelheid content die mensen ‘consumeren’ neemt ook toe, maar houdt op een gegeven moment op. Het internet kan nog wel wat meer hebben, maar onze hoofden niet. Het aanbod is veel groter dan de vraag.

Daar zit ‘m die shock. Het overrompelt de consument, en leidt ‘m nogal af, zegt Schaefer. En voor bedrijven wordt de strijd om aandacht lastiger.

Toch kan contentmarketing veel waarde hebben voor je bedrijf en je klanten. Daarom is het een prima idee om zakelijke blogs te gaan schrijven. Maar hoe val je dan op tussen die choquerende hoeveelheid content?

Meer contentmarketing, minder kwalitatief sterke content

Je kunt je onderscheiden door het goed te doen.

Natuurlijk is dan de vraag hoe je het goed doet. Misschien cruijffiaans, maar: je doet het goed door het niet verkeerd te doen. En met heel veel content gaat er toch iets verkeerd.

In dit geval hebben we het over geschreven content: zakelijke blogs. Bij GetApp Lab in de VS hadden ze het vermoeden dat de toename van de hoeveelheid zakelijke content betekent dat er steeds minder kwalitatief sterke content is. Ze deden een onderzoek en daaruit kwamen verschillende dingen die mensen irritant vinden aan geschreven content.

De uitkomsten van het onderzoek van GetApp Lab naar de kwaliteit van zakelijke content

De dingen die het meest tegenvallen aan zakelijke blogs

Er deden 500 mensen mee aan het onderzoek, met leeftijden tussen de 25 en 54. Ze kwamen allemaal uit de VS, maar hun irritaties lijken me hier heel herkenbaar.

Welke? De deelnemers ergeren zich aan zakelijke blogposts die…

  • slecht geschreven zijn (25,8%)
  • niet zo spannend zijn als de headline deed vermoeden (22%)
  • overduidelijk een poging zijn om iets te verkopen (19,6%)
  • de lezer niets leren, geen waardevolle kennis bieden (15%)
  • te veel lijken op andere posts die ze eerder hebben gelezen (8,8%)
  • te lang of te kort zijn (5,6%)

Die eerste vier lijken me het belangrijkst om goed aan te pakken.

Zorg dat je tekst een goede structuur heeft, let op je d’s en t’s, en voorkom ‘spatie fouten’ (die fucking Engelse ziekte ook altijd). Schrijf een informatieve titel die zonder te overdrijven duidelijk maakt waar het artikel over gaat. En bied inhoud waar de lezer iets aan heeft, waar ie wat mee kan, in zijn dagelijkse werk of zelfs zijn dagelijkse leven. Daar gaat het om.

En dat ‘verkoperige’ – tja. Natuurlijk mag je vervolgens onderaan een call-to-action zetten in de trant van ‘neem contact op’, maar het is niet de bedoeling dat jouw product of dienst het uitgangspunt is.

Het uitgangspunt is waarde voor de lezer.

Zo kom je verder in de strijd om aandacht

“Consider content marketing a war zone. The battle is for attention,”  zei Barry Feldman in een interessant stuk over prikkelende headlines. Oorlog lijkt me een groot woord, maar de strijd om aandacht is er zeker.

En mensen willen hun aandacht vooral besteden aan dingen die waardevol zijn voor ze. Ook als het gaat om content.

Ik las dat The Big Story in hun ‘6 contentmarketingtrends voor 2016‘ stelt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat, volgend jaar. Ik hoop het van harte. Als jij en ik er nou voor zorgen dat onze (geschreven) content goed genoeg is om die ergernissen te voorkomen, zijn we al een heel eind.

 

Wil je artikelen als deze voortaan toegestuurd krijgen? Meld je aan voor Tijdig & Zinnig, de nieuwsbrief die één keer per maand verschijnt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *