Wat doet de tekstschrijver van de toekomst?

Hoe ziet de toekomst van de tekstschrijver eruit? Die vraag kreeg ik, samen met andere tekstschrijvers en contentmakers, van Tekstblad. Het antwoord verscheen in de jubileumeditie voor hun 25-jarig bestaan, eind 2019.

En nu deel ik het éxclusief hieronder.

Even de glazen bol afstoffen

“Het vakgebied is enorm in ontwikkeling,” schreef Tekstblad-redacteur Christine me. “Allerlei nieuwe vormen ontstaan, en dat heeft natuurlijk ook invloed op tekst. De tekstschrijver van nu is wellicht met heel andere dingen bezig dan de professional van 20 jaar geleden.”

Mijn reactie daarop? Even de glazen bol afstoffen… Hoe ziet de toekomst eruit voor een tijdloos beroep? Want tekstschrijvers blijven onmisbaar. Om taaie onderwerpen behapbaar te maken, om stoffige verhalen spannend te maken, om duidelijk te maken hoe je nou eigenlijk profijt hebt van bepaalde producten en diensten. Om bedrijven en organisaties te helpen om de focus bij hun publiek te houden.

Tekstschrijver vs. algoritme

Een tijd terug vroeg iemand me of ik denk dat kunstmatige intelligentie copywriters en tekstschrijvers overbodig zal maken. Ik betwijfel het. We hebben al gezien dat algoritmes verslagen van sportwedstrijden kunnen schrijven, maar of ze ook kunnen vermaken, beïnvloeden, overtuigen? Daarvoor moet je je toch kunnen inleven in je publiek, weten hoe je hun aandacht verdient, een slimme structuur vinden voor je verhaal. Natuurlijk kunnen data je allerlei inzichten bieden die je daarbij helpen, maar ik vermoed dat het schrijven zelf voorlopig mensenwerk blijft.

Maakt kunstmatige intelligentie een tekstschrijver overbodig? Ik betwijfel het.

Het belangrijkst is misschien wel dat je je flexibel opstelt ten opzichte van verschillende media. Zelf schrijf ik sinds een paar jaar regelmatig teksten voor video’s, voice-overs, nadat de nadruk lange tijd op webteksten, blogposts, whitepapers enzovoort lag. Een heel ander spel, leerzaam ook. Misschien wordt video wel belangrijker, de komende jaren. En misschien moeten we ook op de een of andere manier leren om te gaan met Virtual en Augmented Reality.

Ik moet eerlijk zeggen: mijn glazen bol begint nu vaag te worden.

Het gesprek tussen zender en ontvanger

In elk geval is het van belang om, los van technologie of medium, te blijven nadenken over het gesprek tussen zender en ontvanger. Wat is de intentie van de zender, welke behoefte heeft de ontvanger, waar wil de zender de ontvanger toe aanzetten, wat heeft de ontvanger daaraan, wat is ervoor nodig om de ontvanger zo ver te krijgen? En als we antwoorden hebben, hoe gieten we die dan in een goed verhaal?

Niet voor niets de eeuwige vraagtekens: daar hebben we het in de toekomst ook nog druk mee.

Tekstblad is een prikkelend tijdschrift over tekst en communicatie. Ze delen ook inspirerende artikelen op hun website.

Wil je in de toekomst een tekstschrijver inzetten? Stuur me een berichtje.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *