Over mij

Tijd & Zin Tekstadvies, dat is gewoon freelance tekstschrijver Jos Rouw. Aangenaam!

Hoe ik begon als freelance tekstschrijver

Na het laatste tentamen van mijn masteropleiding Bedrijfscommunicatie, op een zonnige dag in 2012, liep ik naar de KvK om me in te schrijven. Tijdens mijn studie had ik allerlei projecten gedaan met Kweek Communicatie, een bureau van en door studenten Communicatiewetenschap. De afwisseling tussen opdrachtgevers sprak me aan: steeds een andere wereld ontdekken. Daarom wilde ik aan de slag als freelance tekstschrijver.

Welke naam zou ik gebruiken? Rouw roept niet de vrolijkste associaties op, dus mijn eigen naam zou het niet worden. Maar ik wist iets beters.

In die tijd waren sociale media zich stevig aan het nestelen in ons dagelijks leven. Digitale contentmarketing won terrein. Via allerlei kanalen lieten bedrijven zien welke waarde ze boden. Hoe kom je boven de herrie uit? Mijn doel: teksten schrijven waar mensen Tijd & Zin voor maken.

Wat voor teksten zijn dat?

Dat zijn teksten die relevant zijn voor de ontvanger. Omdat ze uitgaan van zijn of haar wereld, vragen, behoeften. Een bedrijf dat wij, wij, wij roept is minder sympathiek dan een bedrijf dat kijkt waar jij iets mee kan.

Het zijn teksten die de aandacht verdienen, deskundigheid laten zien en de ontvanger verder helpen.

En het liefst ook teksten die klinken als een klok. Duidelijke taal, makkelijk te volgen.

Wat voor sóórt teksten het zijn? Dat kan alle kanten op. Denk aan…

  • Prikkelende mailings die het verkeer naar je website vergroten.
  • Een vacaturetekst die de juiste kandidaat bij jullie laat aankloppen.
  • Een serie blogs waarin je collega’s en jij vertellen waar jullie aan werken en waarom.
  • Een technische whitepaper met kraakheldere instructies.
  • Inspirerende artikelen voor de interne communicatie om de gezamenlijke missie top-of-mind te houden.

Elke tekst heeft een doel

Het ligt er maar net aan wat je wil bereiken. Elke tekst heeft een doel. En als we dat doel meteen goed voor ogen krijgen, leidt dat tot een betere tekst.

Ik combineer mijn werk als Tijd & Zin-maker met werk voor Filmding. Twee dagen per week zoek ik met de filmmakers mee naar vloeiende verhaallijnen en schrijf ik voice-overs. Bondig, levendig en activerend. Een manier van werken waar ik ook als freelance tekstschrijver wat aan heb.

De afgelopen jaren schreef ik voor onder meer Brunel, DPI Animation House, Flow Concepts, Fontys Hogescholen en Task Force Health Care. Precies de afwisseling waar ik in het begin op hoopte. Zo zie je: inspirerende verhalen zijn overal te vinden. Van ondernemers, leiders en medewerkers die iets teweeg willen brengen in de wereld.

Vertel me binnenkort jouw verhaal. Laat een bericht achter als je Tijd & Zin hebt.