Content, zeker, maar vergeet niet om eerst hieraan te denken

content low

Ik ben benieuwd of jij van deze drie woorden net zo’n hardnekkige jeuk krijgt als ik.

De eerste twee vermijd ik zoveel mogelijk. Zelf gebruik ik ze niet en als anderen ze gebruiken hoor ik ze stiekem niet.

Maar het derde woord kan ik niet omzeilen – dat gaat over jouw brood en mijn brood. Mijn tevredenheid en jouw tevredenheid. En vooral de tevredenheid van iemand die nog veel belangrijker is.

Wat zijn die eerste twee woorden dan? Vooruit dan (ik hang nu huiverend en zwetend boven mijn toetsenbord). De eerste is random, de tweede is awkward. Jongeren onder de 45 gebruiken het nu in elke zin, lijkt het wel. Een beetje Engels is cool, maar come on man.

En de derde? Precies, content.

Van tekstschrijver naar ‘content creator’

Dat komt door contentmarketing. De term is nu zo’n vijf, zes jaar onderwerp van gesprek onder marketing- en communicatieprofessionals. En inmiddels hebben veel bedrijven er mooie resultaten mee geboekt. Misschien hebben ze…

  • hun naamsbekendheid vergroot
  • de vindbaarheid van hun website verbeterd
  • het werk van afdelingen als sales en klantenservice makkelijker gemaakt, of
  • meer verkocht omdat ze waardevolle informatie deelden en zo vertrouwen hebben gewekt

Dat is inderdaad aantrekkelijk. Daarom gaan meer bedrijven aan de slag met content, zijn er congressen over content en zijn een heleboel tekstschrijvers en ontwerpers ineens content creators.

De definitie van content?

Waarom krijg ik er jeuk van? Misschien is het niet het gebruik van het woord op zich, maar het feit dat we het te snel gebruiken. Onze gesprekken moeten daar niet mee beginnen.

Het moet eerst ergens anders over gaan. Zodat je er straks veel eerder mensen blij mee maakt.

We komen er zometeen op. Voor de zekerheid haal ik er eerst nog een paar definities bij.

“Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action,” zegt het Content Marketing Institute.

“Content is anything you can upload to the web. In other words, it is pretty much anything. It is a Shakespeare sonnet and a picture of my cat’s ass. It bestows value on anything, and in so doing, debases everything,” schreef The Ad Contrarian.

Alles is content, en iedereen is het aan het produceren – of wil daarmee beginnen. Misschien wil jij dat gaan doen voor je bedrijf, en dat is prima. Maar daar moet het gesprek dus niet mee beginnen.

Wat we moeten bespreken voordat het over content gaat

We moeten het hebben over de vragen, de problemen en de behoeften van jouw (potentiële) klant. We moeten het hebben over jouw bedrijf en jouw manieren om die vragen te beantwoorden, die problemen op te lossen en die behoeften te vervullen. We moeten het hebben over de interactie tussen jouw bedrijf en jouw potentiële klanten. Jullie doelen, hun doelen. Waar jullie elkaar tegenkomen, hoe jullie met elkaar praten, en wanneer jullie voor elkaar kiezen.

We moeten het hebben over communicatie.

Dan komen we tot een gerichte aanpak die het leven voor beide partijen iets prettiger maakt.

Die vragen, die problemen, die behoeften, en wat je daaraan kunt doen. Laten we dat op een rij krijgen. Daarna kijken we: informeren, vermaken, overtuigen, activeren? En dán: met wat voor content doen we dat?

Blogposts, een infographic, e-mails, een video? Podcasts? Een bóek?

Content is maar wat het is, communicatie is wat het moet doen.
(tweeten?)

Dus laten we bedenken wat we gaan doen. Want content produceren om het produceren is nogal random. Moet je niet doen – vinden mensen awkward.

Schrijf je ook in voor Tijdig & Zinnig, mijn maandelijkse mail met praktische tips voor effectieve teksten en communicatie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *